معرفی انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر

معرفی انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر

بی شک در جهت تحقق بالندگی صنعتی کشور؛ نقش دانشگاه‌ها، محققان و پژوهشگران بسیار مهم و تعیین کننده است و در این میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز به عنوان دانشگاهی باسابقه‌ی درخشان، پیشتاز و پیشرو در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و آموزشی، چه در ترسیم اهدافی متعالی در افق های پیش رو و چه در تدوین راهبردهای لازم، همواره بر این مهم توجه داشته و خواهد داشت.

به حول و قوه الهی و تلاش و همت ارزشمند جامعه‌ی علمی ایران اسلامی؛ حرکت کشور عزیزمان در بخش های مختلف از جمله فناوری و صنعت رو به توسعه است، اما با وجود این پیشرفت های ارزنده در صنعت کشور؛ باید با کار، تلاش و پیگیری دوچندان و خستگی ناپذیر و تکیه بر دانش و علم، و ارتقای کیفیت محصولات داخلی، یک حرکت جهشی و جهادی در بخش «صنعت» و «اقتصاد» انجام شود.

سهم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رسيدن به اين مهم و توسعه و ارتقاء فعالیت‌های دانشگاهی خود، مستلزم توجه کافی به اين اصول است :

* ارتقاء جایگاه علمی دانشگاه در ایران و خارج کشور با توجه به شاخص های معتبر جهانی
* ایفای نقش موثرتر در توسعه کشور از طریق فناوری و تحقیقات کاربردی
* داشتن نقش موثر در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری در منطقه و توسعه همکاری های بین الملل
دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از با سابقه ترین موسسات آموزش عالی کشور در زمینه فنی و مهندسی است. این دانشگاه در طول سال ها فعالیت مستمربه خصوص بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، با بیش از سی هزار نفر دانش آموخته فنی و مهندسی خدمات گسترده ای در راستای اهداف آموزش عالی و تحقیقاتی کشور ارائه کرده است.
این دانشگاه فعالیتهای خود را تحت عنوان پلی تکنیک تهران از سال ۱۳۳۷ آغاز نمود و به مرور زمان به لحاظ کمی و کیفی گسترش فراوانی یافت به صورتی که امروز این دانشگاه بعنوان مادر دانشگاههای صنعتی کشور تلقی می شود و با سابقه بیش از نیم قرن فعالیت درخشان، توانسته است با توسعه فعالیت های آموزشی، تحقیقاتی و دانشجویی، جایگاهی برتر را در میان مراکز علمی تحقیقاتی به خود اختصاص دهد.

از جمله افتخارات این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد:

  • کسب عنوان قطب علمی در رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی نساجی، مهندسی پزشکی، مهندسی هوافضا، مهندسی عمران و مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • کسب رتبه ممتاز در جشنواره خوارزمی و دریافت ده ها جایزه در این جشنواره و عناوین برتر المپیادهای دانشجویی ملی و بین المللی
  • کسب عناوین ارزنده توسط دانشجویان نخبه و خلاق از رقابت های مختلف علمی دانشجویی در سطح جهان؛ از جمله کمیکار و رباتیک
  • کسب رتبه اول تحقیقات در میان دانشگاههای فنی مهندسی کشور در چندین دوره ارزشیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • کسب رتبه اول ارتباط صنعت با دانشگاه و انجام طرح های مهم ملی
  • ارتباطات بین الملل علمی دانشگاهی و امضای تفاهم نامه با دانشگاههای معتبر جهان
  • انعقاد تعداد متنابهی قرارداد پژوهشی و تحقیقاتی با مراکز مختلف علمی و صنعتی
  • جذب نخبگان و استعدادهای درخشان و اعطای تسهیلات به آنان از جمله امکان تحصیل همزمان دو رشته دانشگاهی برای دانشجویان ممتاز و ورود به مقاطع ارشد و دکترا بدون کنکور
  • برخورداری از آزمایشگاه های مدرن و مجهز و انجام پروژه های شاخص ملی از جمله ساخت سریعترین ابررایانه سوپرکلاستر و طراحی، ساخت و پرتاپ ماهواره
  • برگزاری دوره های آموزشی مجازی در مقطع کارشناسی ارشد
  • برگزاری کنفرانس ها، سمینارها و همایش های مختلف علمی در سطوح ملی و بین المللی
  • پیشرو در پژوهش هسته ای و نقش آفرینی اساتید و دانشجویان در موفقیت کشور جهت دستیابی به چرخه سوخت هسته ای
  • افتخار بهره مندی از «چهره های ماندگار»، اساتید و دانشجویان «نمونه» کشور

در حال حاضر این دانشگاه با داشتن ۱۵ دانشکده شامل: مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی پلیمر، ریاضی و علوم کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران و محیط‌زیست، مهندسی هسته‌ای و فیزیک، مهندسی‌کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، مهندسی معدن و متالورژی، مهندسی نساجی، مهندسی نفت، مهندسی کشتی سازی، و مهندسی هوافضا و هم چنین سایت مجهز آموزشی و پژوهشی در بندرعباس و یک واحد دانشگاهی در ماهشهر با بیش از ۴۵۰ کادر آموزشی تمام وقت و با ظرفیت قریب به ده هزار دانشجو در ۳۵ گرایش مقطع کارشناسی، حدود ۹۰ گرایش کارشناسی ارشد و ۳۶ دوره تحصیلی در مقطع دکترا و هم چنین فرا دکترا، به تربیت نیروی های متخصص و پژوهشگر مورد نیاز جامعه پرداخته است و تاکنون با تربیت بیش از سی هزار نفر در مقاطع مختلف رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه نقش سازنده ای را در جهت شکوفایی صنعت، اقتصاد و پایه های مدیریتی کشور بر عهده داشته است.
این دانشگاه علاوه بر این، در ۷ گروه آموزشی مستقل؛ شامل MBA، فلسفه علم، آینده پژوهی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان خارجی، تربیت‏بدنی و شیمی نیز به ارائه خدمات آموزشی می‏پردازند.

دانشگاه صنعتی‏امیرکبیر به موازات فعالیت‏های گسترده آموزشی به اقدامات ارزنده‏ای در زمینه پژوهش و گسترش روند تحقیقات به عنوان پشتوانه کیفیت آموزشی و نیز پایه و اساس رشد تکنولوژی و توسعه ملی اهتمام ورزیده و توانسته است در هر دو زمینه آموزش و تحقیق به موفقیت‏های چشمگیری نائل گردد. در همین راستا دانشگاه دارای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مختلفی نیز می‏باشد از جمله پژوهشكده های: علوم، فنآوری و مهندسی نانو، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، توسعه علوم و فناوری فضا،انرژی و طراحی فرآیند، نفت، گاز و پتروشیمی، محیط زیست، فنآوری های نو، فنآوری مخابرات و الكترو مغناطیسی كاربردی، بهره برداری ایمن شبكه، مواد و فناوری های پیشرفته در نساجی، پرتو فرآیند، اپتیك، لیزر و فتونیك، حمل و نقل و سامانه های هوشمند و همچنین مراکز تحقیقاتی شامل: فرآیندهای غذایی و فنآوری زیستی، تكنولوژی و دوام بتن، صنایع و بهره وری، نقشه برداری و اطلاعات مكانی می باشد.
شایان ذکر است دانشگاه علاوه بر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، از واحد مدیریت مراکز رشد و کارآفرینی با استعداد ۱۸ شرکت به عنوان زیرمجموعه بهره مند می باشد..

دانشگاه صنعتی‏امیرکبیر همانگونه که در سالیان گذشته به عنوان یکی از دانشگاههای موفق فنی و مهندسی کشور، در امور علمی و آموزشی و تربیت‏ نیروی کارآمد، نقش سازنده‏ای را در جهت شکوفایی صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی کشور ایفا نموده است براساس چشم‏انداز ترسیم شده، تلاش دارد تا با بهره‏مندی از سیستم‏های آموزشی و پژوهشی برتر، متعهد به پرورش پیشگامان علوم و فناوری در بالاترین سطوح منطقه‏ای و بین‏المللی باشد آنگونه که مبتنی بر مأموریت و اهداف راهبردی ۲۰ سال آینده، در زمره ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا و یکی از سه دانشگاه برتر خاور میانه محسوب شود.

تاریخچه

تاسیس و شکل گیری اولیه دانشگاه در آبان ماه ۱۳۳۵ است. در آن زمان، هسته اولیه دانشگاه، به عنوان “پلی تکنیک تهران” به منظور توسعه فعالیت های دو موًسسه فنی وقت، “انستیتو مهندسی راه و ساختمان” و “هنرسرای عالی” شکل گرفت. در سال ۱۳۳۶ اولین دوره دانشجویان از طریق آزمون داخلی پذیرفته شدند و از سال ۱۳۳۷ فعالیت آموزشی پلی تکنیک تهران، به طور رسمی با پنج رشته مهندسی: “برق و الکترونیک”، “مکانیک”، “نساجی”، “شیمی ” و “راه و ساختمان” آغاز شد.

با رشد تدریجی پلی تکنیک تهران تا سال ۱۳۵۷، پنج بخش به شرح زیر به دانشکده اضافه شد:

  • دانشکده فنی: این دانشکده هسته اصلی پلی تکنیک تهران را ایجاد کرده و از ۶ انستیتو یا گروه آموزشی تحت عنوان “مهندسی برق و الکترونیک”، “مهندسی شیمی و پتروشیمی”، “مهندسی نساجی و پلیمر”، “مهندسی مکانیک”، “مهندسی معدن” و ” مهندسی صنایع” تشکیل شد.
  • دانشکده تربیت دبیر فنی و علوم: در سال ۱۳۵۵ با همکاری وزارت آموزش و پرورش تاسیس شد.
  • دانشکده علوم پایه و کامپیوتر: این دانشکده به منظور ارائه درس های پایه برای دانشجویان دیگر دانشکده ها ایجاد شد. دانشجویان این دوره ها، مدرک تحصیلی از دانشکده دریافت نمی کردند.
  • انستیتو تحصیلات تکمیلی و تحقیقات: به منظور اداره و سرپرستی مقطع کارشناسی ارشد و امور تحقیقاتی دانشگاه دایر شد. در آن زمان ۵ دوره کارشناسی ارشد و یک مؤسسه تحقیقاتی با عنوان “مرکز تحقیقات صنایع غذایی” زیر نظر این انستیتو اداره می شد.
  • سرپرستی مدرسه عالی راه و ساختمان نیز از سال ۱۳۵۶ به پلی تکنیک تهران واگذار شد و به این ترتیب این واحد به عنوان پنجمین بخش از پلی تکنیک تهران محسوب شد.

پس از مهندس حبیب نفیسی بنیانگذار پلی تکنیک تهران، چند ماهی دکتر عابدی به جای وی ریاست پلی تکنیک را بر عهده داشت و سپس در اواخر سال ۴۱ دکتر مجتهدی رئیس اسبق دبیرستان البرز، به ریاست پلی تکنیک منصوب شد. دکتر مجتهدی خدمات بسیار زیادی برای پلی تکنیک انجام دادند و می توان گفت پلی تکنیک نیمی از شهرت و افتخار خود را مدیون دکتر مجتهدی میباشد. لازم به یادآوزی است که خدمات مهندس نفیسی در تأسیس و بنیانگذاری پلی تکنیک تهران با دشواریهایی که داشت و همچنین زحمات دکتر محمد علی مجتهدی در بالا بردن سطح علمی این دانشگاه در سالهای اولیه از اهمیت ویژهای برخوردار است.
از خدمات دکتر مجتهدی می توان علاوه بر بالا بردن سطح علمی دانشگاه به احداث آمفی تاتر مرکزی و سالن غذاخوری و تکمیل دانشکده های مختلف اشاره کرد. وی که دکترای خود را در ریاضیات در کشور فرانسه به پایان رسانده بود، پس از انتصاب به ریاست پلی تکنیک، علاوه بر ایجاد تحولاتی در اعضاء هیأت علمی به تاسیس آمفی تئاتر، رستوران، زمین ورزش و تجهیزات آزمایشگاهی همت گمارد و نظمی خاص را در دانشگاه برقرار کرد. پس از پایان یافتن دوره سه ساله وی در سال ۱۳۴۴ اقدام به تأسیس دانشگاه جدیدی نمود که بعدها دانشگاه صنعتی شریف نام گرفت.
بعد از دکتر مجتهدی، دکتر بینا حدود یک سال و نیم ریاست پلی تکنیک را بر عهده داشتند و در اوایل سال ۱۳۴۶ (یا اواخر سال ۴۵) مهندس نفیسی که از آمریکا بازگشته بودند، مجدداً به ریاست پلی تکنیک منسوب شدند. یکی از اقداماتی که ایشان در ریاست مجددشان برای پلی تکنیک انجام دادند، تهیه یک تا ریخ منسجم از پلی تکنیک بود، این کار توسط چند کارشناس یونسکو که مهندس نفیسی ازآنها دعوت به همکاری کرده بودند انجام شد.
پلی تکنیک تهران در جریان انقلاب اسلامی، یکی از پایگاه های فعال دانشگاهی بود و در به ثمر رسانیدن انقلاب اسلامی نقش فعالی بر عهده داشت.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، پلی تکنیک تهران در سال ۱۳۵۸ به دانشگاه تبدیل شد و به افتخار رادمرد تاریخ معاصر ایران “امیرکبیر”، که به گسترش و توسعه پایه های علم نوین و صنعت در کشور اهتمام داشت، به نام دانشگاه صنعتی امیرکبیر نامگذاری شد. این دانشگاه به منظور توسعه و گسترش در زمینه های فنی و مهندسی و همسویی با هدف های علمی و فرهنگی انقلاب تجدید سازمان یافت و در این راستا تحولات چشمگیری در آن صورت گرفت، اهم این تحولات به این شرح است:

  • دانشکده تربیت فنی و علوم، به علت مطابقت هدف های آن با مراکز تربیت معلم از دانشگاه صنعتی امیرکبیر جدا و در مجموعه دانشگاهی تربیت معلم قرار گرفت.
  • مدرسه عالی ساختمان، از دانشگاه صنعتی امیرکبیر جدا و به مجموعه ای تحت عنوان دانشگاه خواجه نصیر طوسی اضافه شد.
  • ایجاد دانشکده ها و دوره های جدید به خصوص دوره های تحصیلات تکمیلی، که منجر به تأسیس ۶ دانشکده جدید درطول سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۴ شد.

دانشکده مهندسی صنایع:

شکل‌گيري رشته مهندسي صنايع در دانشگاه صنعتي اميرکبير به سال 1354 برمي‌گردد که در آن موقع گرايشي تحت عنوان مهندسي توليد در دانشکده مهندسي مکانيک ايجاد گرديد و چندي بعد گرايش مذکور به مهندسي صنايع تغيير نام يافت. در سال 1355، به لحاظ اهميت و براي توسعه اين رشته، گروه مستقلي تحت عنوان گروه مهندسي صنايع تشکيل گرديد و کار خود را با 8  عضو هيأت علمي و30  دانشجو آغاز نمود. متعاقباً تا سال 1357 دو عضو هيأت علمي ديگر با مدرک دکترا به اين گروه پيوستند.

رشد کمي و کيفي رشته مهندسي صنايع در دانشگاه صنعتي اميرکبير پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي شتاب گرفت. در ابتداي اين مرحله، گروه مهندسي صنايع تبديل به دانشکده مهندسي صنايع گرديد و در محل قدیم (جنب آمفی تئاتر مرکزی) دانشکده استقرار يافت. اولين گروه از دانش‌آموختگان دانشکده مهندسي صنايع در سال 1362 وارد جامعه صنعتي کشور شدند. از سال 1367 پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد با دو گرايش مهندسي صنايع و مديريت سیستم و بهره وری آغاز گرديد. در سال 1368 گرايش جديدي در مقطع کارشناسي تحت عنوان برنامه‌ريزي و تحليل سيستمها ايجاد شد و در سال 1370 به لحاظ اهميت و لزوم ارتباط منسجم دانشگاه با صنعت و انجام تحقيقات و مطالعات و اجراي طرحهاي مختلف در زمينه‌هاي گوناگون مهندسي صنايع اقدام به تأسيس مرکز تحقيقات مهندسي صنايع و بهره‌وري گرديد. در سال 1372 با تحولاتي در کارشناسي ارشد، گرايش مهندسي سيستمهاي اقتصادي اجتماعي ايجاد شد. ايجاد مقطع دکترا يکي ديگر از هدفهاي استراتژيک اين دانشکده بوده که در مهرماه 1373 با پذيرش دانشجو عملاً تحقق يافت.

در حال حاضر، در دوره کارشناسی یک رشته «مهندسی صنایع»، در دوره کارشناسی ارشد هفت رشته  «مهندسي صنايع» ، «سيستمهاي اقتصادي-اجتماعي»، «مديريت سيستم و بهره‌وري»، «مهندسی مالی»، «مدیریت نوآوری و فناوری» ،«مهندسی لجستیک و زنجیره تامین»و«مهندسی سیستم های سلامت» و در دوره دکتری یک رشته «مهندسي صنايع» دایر است.

 

انجمن علمی دانشجویی دانشکده مهندسی صنایع(مصاف):

انجمن های علمی دانشجویی به منظورحمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشگاههای کشور،تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و توانمند و فراهم آوردن زمینه های مناسب برای فعالیتهای جمعی علمی،همچنین بهره گیری از توانمندی و خلاقیت آنان در تحقق توسعه علمی و جنبش نرم افزاری انجمنهای علمی دانشجویی حوزه های مختلف دانش با حمایت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور تشکیل می شوند و به فعالیت می پردازند.

انجمن علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیر کبیر هم با توجه به اهداف و چشم انداز های تعریف شده هر ساله بعد از برگزاری انتخابات در سطح دانشکده شروع به فعالیت می نماید در حال حاضر دوازدهمین دوره خود را می گذراند.

پنج نفر از افرادی که علاوه بر داشتن شرایط مورد نیاز برای شرکت در انجمن ، بالاترین تعداد رای را در انتخابات به دست آورند به مدت یک دوره یک ساله در انجمن  علمی اقدام به فعالیت می نمایند. این انتخابات در اواخر آذر ماه هر سال برگزار می گردد.

محورهای تعریف شده برای فعالیت های انجمن های علمی

دوره ها : برگزاری دوره های آموزشی و نرم افزاری مرتبط با عناوین درسی در چارت آموزشی جهت برطرف شدن خلا های آموزشی و به طور کلی برگزاری دوره های مورد مطالبه دانشجویان جهت افزایش مهارت های مهندسی (همچون نرم افزار ها)

کارگاه: ایجاد کارگاه های مهارتی و آموزشی جهت افزایش مهارت های فردی و همچنین پیگیری ایجاد کارگاه هایی مرتبط با بحث کارآفرینی و start up ها  و استفاده از افراد تاثیر گذار در صنعت و بازار کار

همایش ها : برگزاری همایش های پژوهشی و مقاله محور و ایده بازار های تخصصی جهت به وجود آوردن تفکر خلاق

سمینار های آموزشی و تخصصی : پوشش کامل سمینارهای علمی و اطلاع رسانی کامل آنها

بازدید : پیگیری بازدید های علمی پربازده و استفاده موثر از اساتید جهت آشنایی هرچه بهتر با محیط کار

نمایشگاه : رصد نمایشگاه های تخصصی مرتبط با مهندسی صنایع در سطح کشور و ایجاد امکان بازدید دانشجویی و اطلاع رسانی آنها یا ارِائه محتوای آن در سطح دانشکده

مسابقات دانشجویی : استفاده از پتانسیل مسابقات دانشجویی با هدف ارتقای روحیه شور و نشاط و پویایی در فضای دانشکده و همچنین پیگیری برگزاری مسابقات علمی و تخصصی یا امکان سنجی اعزام تیم های منتخب از طرف دانشکده جهت شرکت در مسابقات این چنینی.

که برگزاری سمینار های تئوری بازی ها در بهبود سلامت جامعه ، سمینار برنامه ریزی و هدایت تحصیلی کنکور کارشناسی ارشد ، سمینار آموزشی مدیریت فرایند های کسب و کار و کارگاه علمی نحوه انجام مطالعات متا آنالیز در علوم اجتماعی از قبیل مدیریت و اقتصاد ، کارگاه آشنایی با بورس و دوره های نرم افزاری اکسل و متلب همین طورسلسله نشست های بحث آزاد به زبان انگلیسی از جمله اقداماتی است که در اواخر ترم گذشته انجمن علمی دانشکده اقدام به برگزاری آن کرده است.

بازدید های علمی از صنایع در داخل و خاج از استان و اردوی علمی و تفریحی از جمله فعالیت هایی است که در انجمن علمی اقدام به برگزاری آن ها می شود ، به عنوان مثال اردوی لاهیجان برای دختران و اردوی شیراز برای پسران و بازدید از کارخانه جات یونیلیور و ایتراک را می توان نام برد که در ترم گذشته توسط انجمن علمی دوره دوازدهم اقدام به برگزاری آن شده است.

در بالا به گوشه ای از فعالیت های انجمن علمی دوره دوازدهم اشاره شد .

 

اعضای دوره دوازدهم:

محمد صدرا بابایی
دبیر انجمن علمی

سید حسان طباطبائی
مسئول مالی

مهرآرا دلجو
مسئول انفورماتیک و روابط عمومی

ماهان واحدی
مسئول ایده پردازی و المپیادها

امیرمحمد ملکی
مسئول ارتباط با صنعت

 

اقدامات و دستاوردهای انجمن علمی
عنوان رویدادتوضیح مختصر
مسابقات ایده بازارانجمن علمی تاکنون موفق به برگزاری 3 دوره از این رویداد شده است.
همایش مهندسی صنایع این رویداد به صورت مشترک با انجمن علمی دانشگاه صنعتی شریف و در 3 دوره برگزار شده است.
جشنواره مهندسی صنایعاین رویداد در آذر ماه سال 95 برگزار شده است
چهاردهمین همایش ملی دانشجویی مهندسی صنایعاین رویداد در بهمن ماه سال 95 به میزبانی انجمن علمی دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید
مسابقه انتخابی المپیاد سبدگردانی سهاماین رویداد در فروردین ماه سال 96 به سرپرستی آقای دکتر ماهوتچی و با کمک آزمایشگاه  مهندسی مالی توسط انجمن علمی برگزار گردیده است
همایش آینده ، تکنولوژی و فرصت های ناباین رویداد در اردیبهشت ماه سال 96 برگزار گردید
مسابقات سخنوری تریبوناین رویداد هر ساله با همکاری انجمن علمی دانشگاه امیرکبیر برگزار می گردد و تاکنون 4 دوره ازین رویداد برگزار شده است